زعفران و ناگفته هاي آن

 

زعفران يا بهتر است بگوييم زرپران كه در قديم به معني پر هايش مانند زر است قدمتي 3500 ساله دارد كه هميشه جز گران قيمت ترين و با ارزش ترين مواد جهاني بوده. اين گياه در ايران از دوران باستان هميشه قابل توجه و مورد علاقه مردم بوده و در جشن ها و بزم ها و اعياد از آن استفاده مي شده و آن قدر برايشان با ارزش بوده كه براي استقبال از بزرگان و زائران آن را پيشكش مي كردند و اين رسم همچنين نيز رواج دارد.

در قديم زعفران ريشه كدام كشور است در برسي بسيار زيادي صورت ميگيرد. توافق نظر نداشتن اين كشور ها باهم باعث ايجاد پيدا نشدن مبدا زعفران است. اما به نظر مي رسد اين گياه بومي آسياي غربي و اولين بار در يونان كشت شد در حقيقت ايرانيان باستان علاوه بر ايتكه به يونان و روم و چين صادر كردند، طريقه ي كشت آن را نيز آموختند.

انواع زعفران

در قديم اين گياه ارزشمند به صورت هاي مختلفي تقسيم بندي مي شود. يكي از صطلاحاتي كه از قديم در ايران رواچ داشته دخترپيچ است كه در واقعا قسمت كلاله و خامه مي باشد

نوع ديگه اي از آن بعدا رواج ياقت و به اصطلاح سرقلم است كه از نوع دسته اي آن توليد مي شود كه حقيقت قسمت زرد آن را بايد قيچي كرد و بعد از استفاده روش الكتريسيته ساكن جدا نموده و زعفران تميز و كاملا قرمز به دست مي آيد كه در انگليس All Red يا كاملا قرمز مي گويند.

يك تصور عام كه در مورد زعفران وجود دارد اين است كه نوع دسته اي آن عطر بيشتري نسبت به سرگل دارد اما جالب است بدانيد كه بر اساس برسي هاي انجام شده منشا مواد مواد موثر اين گياه يعني روسين، پيروكروسين و سافرانال و مخصوصا كروسين در قسمت زرد رنگ كنج آن نيست بلكه در كلاله آن است و در مواقع مواد نام برده از قسمت كلاله به قسمت هاي ديگر گياه انتقال مي يابد.

تقسيم بندي تجاري زعفران ب اساس كيفيتش صورت زعفران درجه 1، 2، 3 درجه بندي شده و يا بر اساس حروف انگليسي A، B، C تقسيم مي شود.

خواص دارويي زعفران

مي توان به جرات گفت كه زعفراني كه به جسم و در عين حال روح است زيرا علاوه بر اينكه عطر و طعم بهتري به غذا مي بخشد تاثير چشم گيري در سلامت جسمي و رحي ما دارد.

وضعيت صادرات زعفران

90 درصد زعفران دنيا از ايران تامين مي شود و در حال حاضر اسپانيا يكي از رقباي ايران محسوب مي شود. اما نكته ي جالب ماجرا اين است كه با وجود اينكه اسپانيا تنها يك تن ظرفيت توليد دارد اما در سال 93 حدود 100 تن صادر كرده است. تو سال 96 ايران حدود 200 تن به اسپانيا صادرات داشته. شايد به اين دليل مي باشد كه بسته بندي هاي ايراني زياد به دل اروپايي ها خوش نمي آيد به همين دليل ضعف ايران استفاده كرده و زعفران ايران را با بسته بندي شكيل تر به كشور هاي ديگر صادر مي كنند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.