خواص ميوه خشك

خواص ميوه خشك از گذشته تا به الان مورد توجه خيلي از افراد بوده است و مورد اهداف پزشكي بوده است. به عنوان نمونه هندي هاي از ميوه خشك شده براي افزايش انرژي، بهبود سيستم عصبي، هضم غذا، درمان سردردهاي ناشي از استرس و اضطراب و در ضمن مقابله با بسياري از بيماري ها استفاده مي كردند. به طور كلي بدن انسان در طول سال به ميوه هاي مختلف نياز دارد اما در هر فصل زمان تمامي ميوه ها وجود ندارد، از اين رو بايد از نوع خشك شده آن ها استفاده كند و از اين طريق يم توانند مواد مغذي لازم بدن شان را تامين كنند. در ادامه از سايت هفت مغز شما را با خواص ميوه خشك براي معده، موز، كيوي، پرتقال، انبه، خرمالو، هلو، گلابي، نارگيل، شليل، سيب، براي پوست و براي كودكان و در بارداري را توضيح مي دهيم.

ميوه خشك شده چيست؟

ميوه هاي كه تمام محتواي آب آن از بين رفته باشد. ميوه هاي تازه بعد از خشك شدن جمع مي شوند و به يك ميوه كوچك و پرانرژي بدل مي شود. در اين ميان كشمش از رايج ترين ميوه هاي خشك مي باشد. در بعضي از موارد ميوه هاي خشك داراي روكش شكلاتي يا شكر هستند. يكي از مهم ترين مزيت هاي ميوه هاي خشك، مدت زمان نگهداري آن بالاست. شايد سوال خيلي از افراد اين باشد كه به ميوه هاي خشك شده چه مي گويند؛ شايد خيلي از افراد به آن چيپس ميوه مي گويند.

مقاله پيشنهادي: ميوه خشك چيست؟

خواص انواع ميوه خشك شده

فوايد و خواص انواع ميوه خشك نسبت به ميوه تازه

شايد براي شما جالب باشد كه ميوه هاي كه رطوبت آن ها به وسيله نور خورشيد يا دستگاه گرفته شده است، تا حدودي مواد مغذي آن كم مي شود؛ اما مي توانند منبع خوبي با ارزش غذايي بالا باشند. اين نوع ميوه ها تا حدودي درصد كمي از ويتامين C دارند ولي ويتامين هاي B و A و املاح معدني مانند پتاسيم، منگنز، فسفر و كلسيم آن ها حفظ مي شود.البتهذ لازم به ذكر است كه ميوه هاي مانند هلو، قيصي، آلبالو و انواع آلوها كه به صورت درسته با هسته خشك مي شوند داراي ارزش غذايي بالاتري مي باشند؛ زيرا كمتر در معرض هوا و حرارت قرار مي گيرند.

با توجه به اين كه حجم ميوه هاي خشك شده كم مي باشد، بسيار خوش خوراك بوده و معده قادر است كه مقدار زياد آن را بپذيرد. براين اساس قند و انرژي و مواد مغذي بيشتري وارد بدن مي شود. در ميان انواع ميوه هاي خشك شده، كيوي كم ترين كالري و موز، خرمالو و انجير داراي بيشترين كالري است. از نظر برابري ارزش غذايي آن، هر نصف ليوان چيپس ميوه برابر با يك ليوان ميوه تازه خرد شده مي باشد. در ادامه شما را با تعدادي از خواص ميوه هاي خشك شده آشنا مي كنيم.

خواص ميوه سيب خشك شده

اين ميوه خشك شده براي هضم و گوارش فوق العاده عالي مي باشد و افرادي كه دنبال رژيم و كاهش وزن هستند، مصرف آن توصيه مي شود. سيب خشك براي توليد انتقال دهنده عصبي و كاهش فشار خون و تقويت دستگاه ايمني به دليل داشتن اسيد اسكوربيك مفيد مي باشد.

خواص ميوه خشك موز

ميوه موز سرشار از اسيد فوليك بوده و از اين رو از نقايص لوله عصبي در جنين پيشگيري كرده و به دليل داشتن ويتامين سي بالا براي زنان باردار مناسب است. همچنين به دليل داشتن فيبر مناسب از يبوست و افزايش وزن در بارداري جلوگيري مي كند.

خواص ميوه خشك كيوي

ويتامين C موجود در كيوي دو برابر پرتقال است و از اين رو به خوبي موجب تقويت سيستم ايمني بدن مي شود. در ضمن ويتامين سي به خودي خود موجب جذب آهن مي شود.

خواص ميوه خشك پرتقال

پرتقال خشك شده داراي مقادير زيادي از آنتي اكسيدان است كه براي سلامت قلب مفيد مي باشد. ويتامين C موجود در آن از جذب راديكال هاي آزاد در بدن و بسته شدن رگ ها به وسيله چربي جلوگيري مي كند. از اين رو اين نوع چيپس ميوه منتقل كننده اكسيژن و مواد غذايي به سلول هاست. در ضمن پتاسيم موجود در آن موجب بهبود خون رساني به قلب و ماهيچه هاي آن مي شود.

خواص ميوه خشك انبه

اين نوع چيپس ميوه داراي مواد مغذي و تقويت كننده روده مي باشد كه هضم آن فوق العاده آسان بوده و مصرف آن به افرادي كه سوهاضمه دارند، به دليل داشتن ويتامين سي و آهن توصيه مي شود.

خواص ميوه خشك خرمالو

خود ميوه خرمالو سرشار از ويتامين C مي باشد و موجب تقويت دستگاه ايمين بدن مي شود. شايد جالب باشد كه يك عدد خرمالو به تنهايي ۹۷ درصد نياز روزانه بدن شما را برطرف مي كند. به طور كلي ويتامين C مي تواند موجب افزايش توليد گلبول هاي سفيد مي شود.

خواص ميوه خشك هلو

به طور كلي هلو داراي قند بسيار بالايي است كه افراد داراي ديابت بايد در مصرف آن احتياط كنند. همچنين برگه هلو داراي مقادير زياد بتاكاروتن است و موجب تقويت بينايي مي شود و به دليل داشتن كالري و فيبر بالا موجب كاهش اشتها مي شود.

خواص ميوه به خشك شده

ميوه به يك منبع عالي براي درمان كم خوني مي باشد. كم خوني ناشي از كمبود هموگلوبين در خون است كه مي توان آن را بادريافت آهن در وعده هاي غذايي متعدد حل كرد. شما با مصرف اين ماده غذايي با ارزش مي توانيد آهن بدن را تامين كرده و از طريق توليد گلبول هاي قرمز از كم خوني پيشگيري كرده و موجب اكسيژن رساني بهتر مي شود.

خواص ميوه خشك گلابي

گلابي به دليل داشتن ويتامين K سلامت استخوان ها را تضمين مي كند. در بعضي از موارد بدن نمي تواند كلسيم را جذب كند ولي با مصرف ميوه خشك گلابي مي توان آن را به طور روزانه جبران مي كند.

خواص ميوه انجير خشك

انجير به طور كلي حاوي پتاسيم است و مقدار سديم كمي دارد؛ از اين رو يك ماده غذايي با ارزش براي مقابله با اثرات مخرب براي فشار خون بالاست و موجب آرامش اعصاب مي شود. براي خريد انجير خشك به سايت هفت مغز مراجعه كنيد.

خواص ميوه خشك نارگيل

نارگيل چيپس شده موجب بهبود عملكرد سالم مغز مي شود. توليد مواد انتقال دهنده عصبي و همچنين ميلين توسط بعضي از مواد شيميايي موود در گوشت نارگيل بسيار باارزش است.

خواص ميوه عناب خشك

كلاژن از جمله پروتئين هاي در بدن است كه براي عضلات، پوست و استخوان ها ضروري مي باشد. با افزايش سن مقدار اين ماده در بدن كم مي شود ولي پلي ساركايدهاي موجود در عناب موجب مي شود كه توليد كلاژن در بدن دو برابر مي شود. در ضمن اين ميوه داراي كاروتنوئيد و آنتي اكسيداني با نام لوتئين مي باشد كه به طور شگفت انگيزي به سلامت پوست كمك مي كند.

خواص ميوه خشك شليل

چيپس ميوه شليل موجب جلوگيري از بيماري هاي چون خشكي چشم، تخريب اعصاب بينايي، تباهي لكه هاي زرد، اختلالات بينايي و افزايش آسيب پذيري نسبت به عفونت ها مي شود. در ضمن فلاونوئيد و  فيتوكميكال هاي فنلي آن از بروز مشكلات چشم مانند شب كوري و آب مرواريد جلوگيري مي كند.

خواص ميوه خشك براي بارداري

خواص ميوه خشك براي سلامتي

به طور كلي انواع چيپس ميوه ها داراي انرژي و ارزش غذايي بالاست و مي توان نياز بدن را به انواع ويتامين ها جبران مي كند. با وجود آنتي اكسيدان هاي موجود در ميوه هاي خشك مي تواند از التهاب جلوگيري مي كند و موجب تقويت قدرت مغز مي شود. در ادامه شما با بعضي از فوايد ميوه هاي خشك شده براي بهبود سلامتي آشنا مي كنيم.

خواص ميوه خشك براي پوست

ميوه هاي خشك مانند انبه كه داراي امگا ۳ و ساير چربي هاي لازم براي پوست است. همچنين كشمش نيز حاوي رسوراترول است كه از پيري پوست جلوگيري مي كند.

خواص ميوه خشك براي براي بارداري

  • موجب افزايش ويتامين A شده و باعث رشد استخوان هاي جنين مي شود.
  • مصرف آلو و خرمالو خشك شده موجب تقويت عضلات رحم شده و از خونريزي بعد از زايمان جلوگيري مي كند.
  • ويتامين E موجود در ميوه هاي خشك موجب رشد بهتر سلول هاي ريه، تنظيم قند خون و جلوگيري از بيماري آسم در نوزادان مي شود.
  • ويتامين سي موجود در آن ها موجب تقويت سيستم ايمني بدن زنان باردار و افزايش فرايند جذب آهن آن ها مي شود.

خواص ميوه هاي خشك براي كودكان

ميوه خشك از جمله خشكباري است كه يك منبه خوب از انواع ويتامين ها، فيبر، مواد معدني و پروتئين هاست. از اين رو مصرف آن ها مي تواند تمام مواد مود نياز بدن را تامين مي كند. مصرف آن ها توسط كودكان موجب بهبود عملكرد مغز، تقويت بينايي، بهبود و تقويت كارايي مغز و استحكام استخوان ها و دندان ها مي شود.

در اين مطلب از سايت هفت مغز شما را با انواع خاص ميوه خشك موز، كيوي، پرتقال، انبه، خرمالو، هلو، سيب، گلابي، نارگيل، شليل، در بارداري و براي پوست و براي كودكان را توضيح داديم براي خريد ميوه خشك مي توانيد به سايت آجيل و خشكبار هفت مغز مراجعه كنيد.

منبع : سايت هفت مغز

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.