ميوه خشك چيست؟ انواع ميوه خشك ها را بهتر بشناسيد

ميوه خشك چيست؟ خشك كردن ميوه يكي از روش هايي است كه سال هاي سال است براي حفظ و نگه داري طولاني مدت محصولات خوراكي مثل ميوه ها به شمار مي رود. ميوه ها پر از ويتامين هاي مختلف هستند كه هر كدام مي تواند براي ما سود بسيار زيادي داشته باشد و خواص شگفت انگيز آنها مي تواند بيماري هاي بسيار زيادي را درمان كند يا از بروز آنها در ما جلوگيري كند.

ميوه هاي مختلف با استفاده از دستگاه هاي خشك كن مختلف يا با قرار گرفتن در زير نور خورشيد خشك مي شوند و به عنوان ميوه خشك مورد استفاده قرار مي گيرند. بسياري از ميوه ها را خشك مي كنند تا بتوانند آن را براي مدت زمان بيشتري نگه داري كنند و به عنوان يك خوراكي مفيد بخورند و از آن لذت ببرند.

ميوه هاي خشك شده مختلفي داريم كه خواص شگفت انگيزي دارند و جايگزين بسيار مناسبي براي ميوه ها در خارج از فصل خود مي باشند. در ادامه اين مقاله در وب سايت هفت مغز، قصد داريم تا شما را به طور كامل با ميوه هاي خشك آشنا كنيم و از خواص، شرايط نگهداري و انواع ميوه خشك براي شما بگوييم.

ميوه خشك چيست؟

در زمان هاي قديم كه كه يخچال و فريزري براي نگه داري مواد غذايي وجود نداشته از روش هاي بسيار مختلفي براي نگه داري از انواع و اقسام مواد غذايي مصرف ميشد. نگه داري از ميوه ها نيز يكي از كار هايي بود كه افراد نياز داشتند تا روشي براي آن پيدا كنند. يكي از روش هايي كه به سرعت به ذهن انسان رسيد، خشك كردن ميوه ها بود.

ميوه هاي خشك شده قدمتي چند هزار ساله دارند و در هزاره ۴ قبل از ميلاد مسيح، مردم انگور و خرما را خشك مي كردند تا بتوانند براي مدت زمان زيادي نگه دارند. انگور خشك شده نيز كه به آن كشمش نيز مي گوييم يكي از مهم ترين و شناخته شده ترين انواع ميوه خشك است.

روش خشك كردن ميوه از همان ابتدا نيز روش محبوب مردم براي نگهداري از ميوه ها بود و امروزه نيز يكي از روش هاي اصلي است. در طول فرايند خشك كردن ميوه، به دليل گرماي زياد، آب ميوه ها خشك مي شود و فقط بافت گوشتي كه از ميوه ها به جاي مي ماند كه ارزش غذايي بسيار بالايي دارد و به همين دليل است كه ميوه هاي خشك فوايد بسيار زيادي دارند.

ميوه هاي خشكميوه هاي خشك

شرايط نگهداري ميوه خشك

ميوه خشك بعد از خشك شدن به يك خشكبار تبديل مي شود و خشكبار ها نيز همانطور كه مي دانيد سرعت و قابليت بالايي در جذب رطوبت محيط دارند و مي تواند هدف هجوم حشرات قرار بگيرد و كپك بزند. براي همين نگهداري ميوه هاي خشك شده مي توانيد از ظروف شيشه اي و پلاستيكي بهداشتي استفاده كنيد. بهتر است كه ميوه هاي خشك را در جايي خشك، خنك، دور از رطوبت و گرما نگه داريد.

انواع ميوه خشك و خواص آنها

همانطور كه گفته شد، بسياري از ميوه هاي مختلف خشك مي شوند و به صورت ميوه خشك نگه داري شده و مورد استفاده قرار مي گيرند. هر كدام از اين انواع ميوه خشك نيز خواص مختص خود را دارند و فوايد خاصي دارند. در ادامه قصد داريم تا برخي از محبوب ترين انواع ميوه هاي خشك را معرفي كنيم تا آنها و خواصشان را بشناسيد.

۱: سيب خشك

يكي از شناخته شده ترين و بهترين ميوه هاي جهان كه همه ما آن را مي شناسيم و كمتر كسي هست كه آن را دوست نداشته باشد، سيب است. سيب يكي از ميوه هايي است كه خشك مي شود و سيب خشك، از بهترين مواد غذايي براي هضم و گوارش عالي است و معمولا مصرف آن به افرادي كه به دنبال كاهش وزن هستند توصيه مي شود. سيب خشك همچنين در توليد انتقال دهنده هاي عصبي، كاهش فشار خون، سم زدايي و كاهش احتمال ابتلا به بيماري آلزايمر موثر است.

۲: پرتقال خشك

پرتقال كه همه ما آن را به عنوان منبع ويتامين C مي شناسيم، يكي ديگر از ميوه هاي محبوبي است كه خشك شده آن نيز فوايد بسياري دارد. پرتقال خشك سرشار از آنتي اكسيدان ها و ويتامين هاي مختلف است كه مهم ترين خاصيت آن را افزايش سلامت قلب مي دانند. ويتامين سي در پرتقال از جذب راديكال هاي آزاد و بسته شدن رگ ها به وسيله چربي جلوگيري مي كند. پرتقال خشك همچنين در انتقال اكسيژن و مواد غذايي در سلول ها، خون رساني بهتر، رفع نارسايي قلبي و بهبود و تقويت ماهيچه هاي قلب تاثيرگذار است.

انواع ميوه خشكانواع ميوه خشك

۳: كيوي خشك

كيوي خشك نيز يكي ديگر از شناخته شده ترين ميوه هاي خشك است كه حاوي مقدار زيادي ويتامين C و آنتي اكسيدان مي باشد و سيستم ايمني بدن ما را تا چندين برابر تقويت مي كند. ويتامين  C اين ميوه دو برابر پرتقال است و در جذب آهن نيز بسيار مهم است. فقر آهن مخصوصا در بانوان، ممكن است باعث عدم تمركز، افسردگي يا حتي ضعف بدني شود.

۴: كشمش

كشمش را مي توان به جرات معروف ترين و شناخته شده ترين ميوه خشك دانست كه همان انگور است كه به روش هاي مختلفي خشك مي شود و باعث به وجود آمدن انواع كشمش مي شود. كشمش حاوي مثدار زيادي فيبر و پتاسيم است و انواع و اقسام مواد مغذي ديگر نيز در آن وجود دارد. خوردن كشمش هاي مختلف مي تواند در بدن شما آثار بيماري هاي ديابت، مرض قند و بيماري هاي قلبي را كاهش دهد و همچنين مصرف روزانه آن مي توانند قند خون و كلسترول بدن را نيز كاهش دهد. مي توانيد براي شناخت بهتر خواص كشمش ها، به مقاله «انواع كشمش» سري بزنيد!

۵: توت خشك

توت هاي خشك يكي ديگر از مشهور ترين انواع ميوه خشك هستند كه مورد استفاده قرار مي گيرند. رسوراترول، نوعي فلانوئيد بسيار مهم است كه در توت خشك به وفور يافت مي شود و به طور مستقيم روي عملكرد مكانيسم هاي خاص در رگ هاي خوني تاثيرگذار مي باشد و احتمال ابتلا به آنژيوتنسين را كه عامل تنگي رگ هاي خوني است كاهش مي دهد. در واقع رسوراترول گشاد كننده رگ هاي خوني است و باعث كاهش احتمال سكته قلبي در افراد مي شود.

در اين مقاله در فروشگاه اينترنتي هفت مغز، تلاش داشتيم تا شما را به پاسخ سوال ميوه خشك چيست برسانيم، با شرايط نگهداري از آنها آشنا شويم و ۵ نوع شناخته شده ترين انواع ميوه خشك و خواص هر كدام را نيز بشناسيم.

منبع : ميوه خشك چيست؟ انواع ميوه خشك ها را بهتر بشناسيد

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.